PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z ĆWICZENIAMI , KTÓRE UŁATWIĄ PAŃSTWU PRACĘ
Mam nadzieję, że podane przykłady zachęcą do pracy z dzieckiem. Powodzenia !
Mam nadzieję, że podane przykłady zachęcą do pracy z dzieckiem. Powodzenia !
Głoskowanie
GŁOSKOWANIE
– ETAPEM PRZYGOTOWANIA
DO
NAUKI CZYTANIA I PISANIA
Jak
nauczyć dziecko głoskowania i nie zniechęcić go do tej czynności?
Oto
kilka zasad i propozycji:
Początkowo
ustalamy z dzieckiem pierwszą bądź ostatnią głoskę w danym słowie :
(wyrazy
wypowiadamy powoli, wyraźnie, prosimy dziecko, by uważnie słuchało i patrzyło
na nasze usta – one obrazują głoskę)
• „
Jaką głoskę słychać na początku słowa: dom?”
• „ Co
słyszysz na początku w słowie – dom”?
• „
Jaką głoskę słychać na końcu słowa: dom?”
• „Co
słyszysz na końcu słowa – dom?
Następnie
głoskuje dorosły (U-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ula)
•
„Zgadnij, co powiedziałam: l-a-s?” (dziecko odpowiada: las)
Jeżeli
dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie próbować głoskować słowa.
Zadajemy pytanie:
•
„Jakie głoski słychać w słowie: las?”
• „Co
słychać w środku słowa : las?”
• „Jaka
głoskę słyszysz po „l”?
Wszystkie
ćwiczenia w pierwszej fazie wymagają od dziecka dużej koncentracji, wyciszenia,
skupienia uwagi, należy mu zapewnić odpowiednie warunki do ćwiczeń.
Wyrazy
wymawiamy wolno i wyraźnie, akcentujemy głosem głoskę, którą dziecko ma
„usłyszeć”, prosimy również dziecko, by samo głośno, powoli wypowiedziało wyraz
głoskowany skupiając uwagę na głosce, którą ma usłyszeć.
Należy
przy tym pamiętać aby:
–
zaczynać głosowanie od krótkich słów ( ul, do, pa), najlepiej rozpoczynających
się i kończących samogłoskami, stopniowo wydłużając je o kolejne
głoski (Ala, kura, krowa itp.); (jedno, dwu, trzy , czterosylabowe);
–
głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z
pisownią (bez „dz” „cz” „sz”,„ą” „ę” „ś” „ć” „ż” „ń”);
–
głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy” „py”);
–
traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę;
–
zawsze chwalić postępy dziecka;
Przykładowe
słowa do ćwiczeń w domu:
•
3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom,
ule, gil,
•
4-głoskowe: kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława,
Lila, Lola, płot, tory, smok,
•
5-głoskowe: krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba,
domek, Romek, Tomek.
•
Przykładowe
zabawy z głoskowaniem:
ZABAWA
: Co to za słowo? – jest to zabawa, od której dobrze jest rozpocząć ćwiczenia,
zmagania z głoskowaniem.
W tej
zabawie rodzic dzieli słowo na głoski, dziecko podaje jakie słowo słyszało.
Można w tej sytuacji bawić się w mowę kosmitów, ufoludków itp.
Rodzic:
m-a-k Dziecko: mak
Rodzic:
r-a-n-o Dziecko: rano
W
późniejszej fazie ćwiczeń zamieniamy się rolami.
ZABAWA:
Układamy słowa na określoną głoskę
Wybieramy
głoskę i szukamy w otoczeniu słów, nazw przedmiotów rozpoczynających się na
daną głoskę np.:
0 –
okno, ogórek , obraz, Ola …
ZABAWA:
Co kończy się na tą głoskę?
Wybieramy
głoskę, szukamy słów kończących się na daną głoskę np.: „k”
rak,
mak, ptak, lek, kok, krok, potok
ZABAWA:
Co skrywają słowa?
Wybieramy
słowo, próbujemy określić jakie głoski się tam znajdują:
Rodzic:
Czy w tym słowie słychać „k”? Krowa Dziecko: Tak
Rodzic:
Czy w tym słowie słychać „b”? Lalka Dziecko: Nie
Wskazówka:
ważne jest by początkowo wspierać dziecko, słowa wypowiadać wyraźnie, powoli.
ZABAWA:
Dokończ słowo
Rodzic
podaje pierwsza głoskę lub sylabę słowa, dziecko wymyśla zakończenie
i –
gła, -glo, -za, -ndyk
ko
-lano, min, -c, niczyna,
Każde
poprawnie zakończone słowo jest sukcesem. Odpowiedzi , sposobów na zakończenie
może być wiele.
ZABAWA:Czym
różnią się te słowa?
Rodzic
podaje pary wyrazów, dziecko określa czym różnią się wybrane słowa.
kot –
kos, tama – dama, las – lis, mak – rak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz